Fakturor till Skogsstyrelsen

Skogsstyrelsen övergår successivt till att endast ta emot elektroniska fakturor. Det finns flera sätt att skicka en e-faktura till oss.

Från och med den 1 april 2019 är det obligatoriskt att skicka e-faktura för alla offentliga upphandlingar som påbörjas efter detta datum, inklusive direktupphandlingar.

Lagen gäller dock inte retroaktivt. Om leverantören har tecknat ett avtal med Skogsstyrelsen innan 1 april 2019 och det där inte finns krav på e-faktura kan leverantören fortsätta att skicka fakturor på samma sätt som tidigare, vid fakturering som avser det enskilda avtalet.

Mer information finns att läsa hos DIGG, Myndigheten för digital förvaltning.

Det finns ofta möjlighet att skapa e-faktura via befintligt affärssystem/ekonomisystem. Hör med din systemleverantör.

Det finns några olika alternativ till att skicka en e-faktura till oss:

  1. Via Peppol
    Vi är anslutna till PEPPOL-nätverket och kan ta emot elektroniska fakturor. Vår adress i PEPPOL är 0007:2021005612.

  2. Svefaktura med transportprofil Bas
    Skogsstyrelsen använder e-handelssystemet Visma Proceedo för att ta emot e-fakturor. Här är de tekniska uppgifterna ni behöver för att skicka Svefaktura till oss via transportprofil Bas, så kallad ebMS-länk.

    E-fakturaformat: SFTI Svefaktura
    Partsidentitet: 2021005612 (vårt organisationsnummer)
    GLN: 7350070799995
    Transportmetod: Protokoll – SFTI Transportprofil BAS
    Teknisk mottagningsadress: https://www.proceedo.net/ebms/in/skogsstyrelsen (observera att denna URL inte går att surfa till med en webbläsare utan är bara åtkomlig via en e-fakturaprogramvara som har stöd för SFTI Transportprofil BAS)

  3. Via Leverantörsportal Proceedo Supplier Center
    Om ni saknar e-fakturalösning, eller av någon annan anledning inte kan använda någon av kanalerna ovan, kan ni använda leverantörsportalen Proceedo Supplier Center. Här registrerar ni fakturorna manuellt varpå de skickas vidare som e-faktura till oss.

    För er som leverantör är det helt kostnadsfritt att använda webbfaktura via Proceedo Supplier Center.

    Kontakta oss via e-post, leverantorsreskontra@skogsstyrelsen.se, om ni vill börja använda leverantörsportalen. Vi kommer då bjuda in er via mejl så att ni själva kan registrera er i portalen. När registreringen är gjord kommer ni få ytterligare ett mejl innehållande era inloggningsuppgifter.
  • Senast uppdaterad: 2019-03-27