Frågor och svar om Söka stöd för Nokås i Mina sidor

Här hittar du vanliga frågor och svar om ansökan om Nokås-stöd i tjänsten Mina sidor.

Frågor och svar

För vilka åtgärder kan jag få stöd?

Du kan söka stöd för aktiva åtgärder som gynnar biologisk mångfald, kulturmiljövärden eller sociala värden och som går utöver skogsvårdslagens krav. Åtgärderna ska bidra till miljömålet Levande skogar och ha ett allmänt intresse. Åtgärden kan genomföras på skogsmark, träd och buskmark samt i eller intill vattenmiljöer som berör sådana områden. Begreppen skogsmark och träd- och buskmark har samma betydelse som i 2 § skogsvårdslagen (1979:429)

Om du är osäker på om åtgärden du vill göra är lämplig eller hur den bör utföras kan du anmäla intresse för rådgivning av Skogsstyrelsen.

Hur stor är ersättningsnivån?

Ersättning och stödnivå skiljer sig åt beroende på vilken åtgärd du vill göra. För det flesta åtgärderna är stödnivån 70 procent av godkänd kostnad. Lägsta stödbelopp som beviljas är 5 000 kronor. Skogsstyrelsen fastställer i beslutet om stöd det högsta stödbelopp som du beviljas och vilka särskilda villkor i övrigt som gäller för stödet.

Hur beräknar jag kostnader för de åtgärder jag planerar att göra?

Du kan ta hjälp av Skogsstyrelsens riktvärden när du beräknar kostnader för dina åtgärder. Om du utför arbete själv finns också fasta kostnader som du ska använda. För att beräkna övriga tjänster och material kan du ta hjälp av till exempel offerter eller andra prisuppgifter du fått.

Måste jag följa mitt rådgivningskvitto?

En rådgivning är inte bindande och du kan välja att ansöka om stöd för andra åtgärder eller områden. Har du fått en rådgivning av Skogsstyrelsen ska du:

  • i steg 1 ange att du har haft en rådgivning
  • fylla i ärendenumret på rådgivningskvittot
  • svara Nej på frågan om du kommer att utföra åtgärden som Skogsstyrelsens rådgivning.
Hur ritar jag in stödobjekt i kartan?

Har du haft en rådgivning med Skogsstyrelsen och anger ärendenumret på rådgivningskvittot hämtar Mina sidor stödobjekten för rådgivningen automatiskt. Har du angett att du ska följa rådgivningen är objekten låsta.

Är det en äldre rådgivning kan du behöva ange namn på objekten, tänk på att de bör ha samma namn som i ditt rådgivningskvitto. Ska du inte följa rådgivningen helt och hållet kan du redigera objekten i kartan genom att trycka på figuren under rubriken Ändra i tabellen i steg 2.

Har du inte haft någon rådgivning med Skogsstyrelsen ritar du in dina objekt direkt i steg 2 genom att trycka på knappen ”Rita i kartan”, följ sedan instruktionerna i hjälptexten som kommer upp.

Jag vill ändra eller komplettera något i ett inskickat ärende, hur gör jag?

Kontakta vår kundtjänst. I dagsläget kan du inte ändra redan inskickade ärenden i Mina sidor.

Jag har skickat in en ansökan om stöd, kan jag påbörja åtgärden?

Om du påbörjar din åtgärd innan du har fått ett beslut gör du det på egen risk. Det innebär att om vi inte beviljar din ansökan får du stå för dina utgifter själv.

Du kan inte få stöd för åtgärder som påbörjats innan din ansökan om stöd kom in till Skogsstyrelsen.

Jag vill ansöka om stöd och utföra åtgärder och på någon annans mark, hur gör jag?

För att söka stöd på någon annans mark krävs ett tillstånd som du ansöker om vi ansökningsblankett:

Tillstånd att ansöka om stöd och utföra åtgärder (pdf-blankett)

Går delar av din ansökan in på en fastighet du har tillgång till i Mina sidor går det bra att göra stödansökan digitalt.

Hur lång är handläggningstiden?

När din ansökan kommer in till oss får du en bekräftelse att vi tagit emot din ansökan. Om vi saknar information i ansökan eller behöver ytterligare information för att kunna handlägga ärendet kommer vi att kontakta dig. Vi eftersträvar en handläggningstid på max 3 månader. För tillfället är handläggningstiden 4-6 månader för ansökningar om Nokås-stöd. Det är längre tid än normalt och beror bland annat på ett högt söktryck. Vi gör vårt bästa för att så snart som möjligt kunna korta handläggningstiden.

Hur ansöker jag om utbetalning eller ändring?

Du ansöker om utbetalning i Mina sidor. Gå in på det stödärende som du vill ansöka om utbetalning för, du hittar dina stödärenden i Ärenden och utkast, och klicka på knappen Ansök om utbetalning eller ändring.

Har du inte möjlighet att ansöka via Mina sidor kan du använda blanketten Ansökan om utbetalning av stöd till Nokås eller Ädellövskogsbruk som du hittar på Skogsstyrelsens hemsida:

Ansökan om utbetalning av stöd till Nokås eller ädellövskogsbruk (pdf-blankett)

När får jag mina pengar?

När du har utfört åtgärderna enligt ditt beslut om stöd ska du ansöka om utbetalning. Efter att vi handlagt och beslutat din ansökan betalas pengarna ut till det konto du uppgett i ansökan.

Vi eftersträvar en handläggningstid på max två månader. Om ditt ärende tagits ut till slutbesiktning kan det dröja längre med ett beslut.

Vad är en slutbesiktning?

Ditt ärende kan tas ut till slutbesiktning. Då kommer en skogskonsulent från Skogsstyrelsen ut och kontrollerar att åtgärderna är genomförda enligt ditt beslut om stöd. Ärenden väljs ut till slutbesiktning både riskbaserat och slumpmässigt.

Vi är flera delägare, kan vem som helst av oss skicka in en ansökan?

Det kan bara finnas en stödsökande i en ansökan om stöd, den kan vara såväl fysisk som juridisk person. Om fastigheten är delägd kommer alla delägare att se ärendet i Mina sidor.

När kan jag ansöka om utbetalning?

I ditt beslut om stöd står det när din ansökan om utbetalning senast ska ha kommit in till Skogsstyrelsen. Kommer den in senare avvisar vi din ansökan och betalar inte ut något stöd.

Kan jag ansöka om utbetalning i Mina sidor även om jag gjorde min stödansökan på blankett?

Om du har ett stödärende som heter STS i ärendebeteckningen (till exempel STS 00-2025) kan du ansökan om utbetalning i Mina sidor oavsett om du skickade in din ansökan om stöd på blankett eller via Mina sidor.

Heter ärendebeteckningen ST (till exempel ST 00-2024) kan du endast ansöka om utbetalning på blankett. Om du inte har kvar utbetalningsblanketten som vi skickade ut i samband med ditt beslut om stöd kan du hämta en ny blankett. 

Varför hittar jag inte knappen för att ansöka om ändring eller utbetalning?

Knappen för att ansöka om ändring eller utbetalning visas i stödärendet. Stödärendet hittar du i Ärenden och utkast. Om du inte ser knappen kan det bero på att:

  • stödärendet ännu inte blivit beslutat. Stödärendet måste vara beslutat med bifall för att en ändrings- eller utbetalningsansökan ska kunna skickas in.
  • stödärendet är avslutat. Du kan ansöka om ändring till och med datumet för sista dag för att utföra åtgärder, datumet hittar du i ditt beslut om stöd.
  • du har ett pågående ändringsärende eller en delutbetalning. Om du har skickat in en ansökan om ändring eller delutbetalning måste det ärendet få ett beslut av Skogsstyrelsen innan du kan skicka in en ny ansökan i samma ärende.

I ärendeinformationen på ärendet i Mina sidor kan du både se status på dina ärenden och om det finns pågående ändrings- eller utbetalningsärenden.

Var hittar jag min påbörjade ansökan om ändring eller utbetalning?

En påbörjad ansökan ligger som utkast på stödärendet i Mina ärenden. Du kan endast ha en påbörjad ansökan (utbetalning eller ändring) på ditt stödärende. Vill du skapa en ny ansökan kommer det som du redan påbörjat att raderas.

Vem betalas stödet ut till?

Du anger det konto (bankkonto, bankgiro eller Plus Giro) som pengarna ska betalas till i din ansökan om utbetalning. Stödbeloppet kan inte delas upp mellan olika konton.

Är stödet skattepliktigt?

Ja, stödet anses som ett näringsbidrag och är skattepliktigt. Kontrolluppgifter kommer att lämnas till Skatteverket för den som står som sökande på ärendet.

Hur redovisar jag en faktura där endast en del av kostnaderna ingår i stödet?

Om bara en del av beloppet i fakturan ger rätt till stöd ska du endast skriva in det belopp som du kan få stöd för i kostnadsredovisningen i stället för hela fakturabeloppet.

Hur redovisar jag kreditfakturor?

Kreditfakturor innebär att du får pengar tillbaka för någon av de kostnader du har haft för åtgärderna. Om du får en kreditfaktura ska du ange den ursprungliga kostnaden minus beloppet på kreditfakturan i kostnadsredovisningen. Bifoga en kopia på kreditfakturan till din ansökan. Om kreditfakturan fördelar sig över flera åtgärder så fördelar du ut beloppet på dessa.

När kan jag ansöka om ändring?

Du kan ansöka om ändring till och med det datum som du ska ha utfört dina åtgärder enligt ditt beslut om stöd.

Vad kan jag ansöka om ändring för?

Om du behöver frångå ditt beslut om stöd kan du ansöka om ändring. Det kan till exempel handla om:

  • att du önskar flytta fram slutdatum för när åtgärderna ska vara klara. Hinner du inte klart åtgärderna till det datum som framgår av ditt beslut om stöd riskerar du att gå miste om ersättning.
  • att nya typer av kostnader tillkommer som inte finns med i ditt beslut om stöd.
  • att åtgärden inte kan utföras på det sättet som står beskrivet i ditt beslut.

Är du osäker på om en ändringsansökan behövs kan du kontakta vår kundtjänst.

  • Senast uppdaterad: 2025-04-08