Arbetet med frivillighet som grund vid formellt skydd av skog

På uppdrag av regeringen har Naturvårdsverket och Skogsstyrelsen sett över hur vi i Sverige arbetar med formellt skydd av skog.

I uppdragsformuleringen betonade regeringen att frivilligt formellt skydd bör vara en grundläggande utgångspunkt och arbetssätt för myndigheterna. En tydlig ambition från regeringen är att skyddsvärda skogar inte ska avverkas utan bevaras, antingen genom formellt skydd eller genom frivilliga avsättningar. Nu är revideringen av den nationella strategin för formellt skydd av skog klar.

Aktuellt

  • Nationell strategi för formellt skydd av skog fastställdes den 12 december 2024
    Strategin beskriver ett arbetssätt som bidrar till stärkt äganderättsperspektiv, med en ambition om att skyddsvärda skogar inte avverkas utan bevaras. Strategin omfattar nu även fjällnära skog.

    Arbetssättet innebär att formellt skydd av skog i huvudsak bör bygga på frivillighet och att markägare förväntas ta initiativ när skog ska skyddas formellt. I strategin lyfts även att myndigheterna bör vara lyhörda för markägarens önskemål om skyddsform och markägaren bör ha möjlighet att ändra sig under skyddsprocessen.

    Naturvårdsverket och Skogsstyrelsen ska senast den 31 mars 2025 lämna en uppföljning av det nya arbetssättet till Regeringskansliet (Klimat- och näringslivsdepartementet) för att visa i vilken mån arbetssättet bidragit till att nå de skogs- och miljöpolitiska målen samt till en stärkt äganderätt.

    Nationell strategi för formellt skydd av skog. Rapport 7168. (naturvardsverket.se)

Frågor och svar

1.Vad är formellt skydd av skog?

Formellt skydd av skog innebär att ett skogsområde med höga naturvärden bevaras. Den nationella strategin för formellt skydd av skog omfattar tre av de statliga formella skyddsformerna; naturreservat, biotopskydd och naturvårdsavtal. Ett formellt skydd av skog medför att markägaren får ekonomisk ersättning.

2.Vad är nytt i den reviderade strategin?
  • Äganderättsperspektivet stärks genom att frivillighet är utgångspunkten vid formellt skydd och att markägare och myndighet är överens om att ett områdes naturvärden ska bevaras genom formellt skydd.
  • Markägarna förväntas ta ett större ansvar i att föreslå områden för formellt skydd. Det är viktigt att myndigheterna är lyhörda för markägares önskemål om skyddsform och avgränsning av området.
  • Myndigheterna behöver skapa förutsättningar för markägarna att anmäla intresse i linje med strategins prioriteringar.
  • Markägaren har möjlighet att avstå från formellt skydd och kan ändra sig under processen.
  • Avsteg från frivillighet bör ske restriktivt.
  • Även skog i fjällregionen ingår i den reviderade strategin.
  • Några justeringar har även gjorts i urval av områden för formellt skydd.
3.Vad har inte ändrats?
  • Urval och prioritering av vilka områden som ska skyddas formellt är fortsatt inriktat på de mest skyddsvärda skogarna, så att nationella och internationella mål om att bevara biologisk mångfald nås på ett kostnadseffektivt sätt.
  • Frivilliga avsättningar har fortsatt en stor betydelse för bevarandearbetet och för att nå gemensamma mål.
  • Behovet av god dialog med markägare i skyddsprocessen och samverkan mellan skogliga aktörer och myndigheter är fortsatt mycket viktigt.
4. Den reviderade strategin innebär att markägare får ett tydligare ansvar för skydd av skog. På vilket sätt?

För markägarna innebär det utvecklade arbetssättet att formellt skydd i stor utsträckning inleds med en intresseanmälan från enskilda markägare.

5. På vilket sätt stärker den reviderade strategin den enskilde markägarens äganderätt?

Frivillighet är utgångspunkten vid bildande av formellt skydd.

Ambitionen är att skyddsprocessen ska upplevas som positiv för markägaren, bland annat genom att markägaren får tydliga valmöjligheter och att dialogen präglas av tillit, öppenhet och respekt. Myndigheten ska också vara lyhörd för markägarens önskemål om skyddsform samt avgränsning av området. Markägaren har även möjlighet att ändra sig under processen.

Bara i undantagsfall ska beslut fattas om formellt skydd utan att markägaren dessförinnan gett sitt medgivande till det.

6. Kan myndigheterna fortfarande ta beslut mot en markägares vilja?

Ja, men det bör ske restriktivt. Skogstyper som Sverige har ett internationellt ansvar att bevara, där området har ett strategiskt geografiskt läge och höga naturvärden och där området bedöms vara av betydande vikt för att bibehålla naturtypen och dess biologiska mångfald kan utgöra motiv för undantag av frivillighet. Även Natura 2000-områden och områden där ersättning betalats ut bedöms utgöra motiv till undantag.

7. Vad säger den reviderade strategin om artskyddets roll vid formellt skydd av skog?

Förekomst av fridlysta arter med dålig bevarandestatus i ett område med höga naturvärden ökar områdets betydelse för att prioriteras för formellt skydd. För att bevara vissa sällsynta fridlysta arters livsmiljöer anger strategin att staten bör erbjuda berörda markägare formellt skydd.

8. Vad gäller i fjällregionens skogar nu när de är inkluderade i strategin?

Den reviderade strategin anger att områden inom de stora sammanhängande naturskogarna bör ges högsta prioritet att bevara i fjällregionen.  Myndigheterna bör uppmärksamma intresseanmälningar i områden där nekat tillstånd till avverkning är sannolikt, och naturvårdsavtal särskilt utformade för dessa skogar bör erbjudas markägare. Handlingsplaner för bevarande av de stora naturskogarna bör tas fram senast 2026.

10. Hur vanligt är det idag att skogsägare lämnar intresseanmälan för formellt skydd?

70 procent av de formella skydd som Skogsstyrelsen beslutade om under 2023 hade sitt ursprung i ett markägarinitiativ, oftast i form av en intresseanmälan. För länsstyrelsens arbete är andelen lägre. Knappt 10 procent av besluten under perioden 2021–2023 har helt eller delvis utgått från en intresseanmälan. Samtidigt har det under samma period kommit in intresseanmälningar om formellt skydd i 270 olika områden till länsstyrelserna, att jämföra med att det bildades 348 naturreservat.

  • Senast uppdaterad: 2024-12-12